Rom og utstyr

Bibliotekparken

Bibliotekparken er oasen foran biblioteket og byr på plass til mangt

Bibliotekparken sett fra sørvest

Lån utstyr til bruk i parken

Vi har vatterte, flotte parkpledd til utlån hvis du vil ha noe å ligge eller sitte på. Lånes på vanlig måte, med brikken som henger fast på pleddet.

Vi låner også ut diverse uteleker til å bruke i parken. Det er f.eks. Badminton, TinCan, ringspill og krokket. Disse står i 1. etg. og lånene registreres her i skranken.

Dette er en super anledning til å gjøre noe sosialt utendørs, midt i byen!

Velkommen til Bibliotekparken!

Den tidligere parkeringsplassen utenfor biblioteket har blitt omformet til en ny grønn park. Store, eksisterende trær er bevart og rammer inn den nye parken. Den eksisterende skiferplassen foran hovedinngangen er utvidet, og det er bygd et nytt trappeanlegg opp mot Ludolf Eides plass. En 35 meter lang benk i plasstøpt betong og tre rammer inn en stor sentral gressplen.

«Eventyrskogen» tilbyr spennende opplevelser for de yngste med en slyngende tresti, piletunnel, balansebommer, leseamfi, pergola, sklie og spiseplass. Parken inneholder også et 100 m2 stort vannspeil med stepping-stones, fontene og vanntrapp. Variert vegetasjon styrker biomangfoldet i byen. Det er også skapt nye forbindelses-årer for gående og syklende, på kryss og tvers gjennom parken.

(Beskrivelse hentet fra landskapsarkitektur.no)

Les mer om landskapsarkitekturen her

Insekthotellene i parken

Insekthotellet er gitt i gave til parken juni 2021 fra 11 barnehager som har deltatt i Haugesund kommunes realfagssatsing.

Barnehagene som har deltatt er:
Bleikemyr, Rufus, St. Olav, Espira Skåredalen, Solandsbakken, Små barnehager, Rossabø FUS, Hemmingstad, Villduen, Udland, FUS og Sagatun.

Et av temaene i satsingen har vært bærekraftig utvikling, som blant annet innebærer at barna skal ta vare på- og føle tilhørighet til naturen og bli kjent med naturens mangfold.

Hotellene er designet og bygget av Elfinn Færevåg.

Hvorfor har vi det?

Mange insekter legger sine egg i død ved og gamle hule trær, men slike egg- og larveboliger er mangelvare mange steder. Dermed er det blitt færre insekter, fordi de har færre plasser å legge eggene sine på. Vi kan hjelpe insektene ved å la død ved ligge igjen i naturen, og ikke fjerne hule trær.

Dersom det ikke er døde eller hule trær tilgjengelig, kan vi hjelpe insektene med å lage plasser der de kan legge egg. Et insekthotell er rett og slett plasser der egg og larver til villbier (solitære bier) og graveveps kan utvikle seg.

Tidlig på sommeren besøker bier og graveveps hotellets hulrom og ganger og legger matpakker i hulrommet, ofte på rekke og rad innover i «tunnelen». Biene lager matpakker av pollen og nektar, mens gravevepsene bruker insekter.

På hver matpakke legger hunndyret et egg. Når dette er gjort, kravler hun ut og plugger igjen åpningen med leire, sagmugg eller voks. Så gjør hun ikke noe mer. Egget blir til en larve, som eter seg god og feit på nistepakken sin. I løpet av sommeren eller høsten forpupper den seg, fortsatt i hotellets hulgang. Etter en lang og kald vinter, når sola varmer og de første blomstene springer ut, kommer det nye insektet ut.