Til tjenester og tilbud

Rom og utstyr

Meråpent

Få tilgang utenom åpningstiden. Med signert avtale kan du benytte selvbetjent bibliotek!

Meråpent bibliotek er et tilbud som gir selvbetjent tilgang til biblioteket fra kl. 07.00 om morgenen til 23.00 om kvelden.
I prinsippet gjelder det alle dager i året, men unntak kan forekomme.
Biblioteket er kun betjent i vanlig åpningstid, utenom disse tidene er det selvbetjening.

Få tilgang til Meråpent bibliotek

• På biblioteket: Du skriver under på en kontrakt med biblioteket, som innebærer at du forplikter deg til noen enkle regler.
    Du må også være over 15 år, og kortet er personlig.
    Du kan ikke ta med deg andre inn, unntaket er at foreldre og foresatte kan ta med seg barn under 15 år.
  • Via Mine Sider/Bibliofil: (krever signering via ID-porten)
    • Logg inn på «Mine sider» eller Bibliofil-appen. Du logger inn med lånenummer/e-post og PIN/Passord
    • I menyen velger du siden Min side, deretter fanen min profil.
    • Bla ned til du finner informasjon om du har tilgang til Meråpent, nesten nederst på siden. Har du ikke tilgang fra før vil det være en knapp å trykke på.
    • Denne metoden kan kun benyttes av lånere over 18 år.

Last ned Bibliofil-appen gratis her: APPLE / ANDROID

Etter kontrakten er signert og registrert vil du kunne bruke biblioteket utenom åpningstiden. Stenger biblioteket og du ønsker å bli i lokalet, går de ansatte rundt og skanner alles lånekort for å kontrollere tilgangen. Ønsker du å komme inn på biblioteket når det er stengt, bruker du panelet utenfor inngangen.

Hva er tilgjengelig under Meråpent?

I Meråpent-tiden har du tilgang til samlingen vår (bøker, filmer, aviser etc) og kan låne med deg ting hjem på selvbetjeningsautomatene.

Du kan også låne en Hublet (nettbrett) med lånekortet ditt, til bruk i biblioteket.

Det er perfekt til å ha kollokviegrupper eller studere/gjøre lekser her i Meråpent-tiden, da det vil være litt roligere enn på dagtid.

Reserverte bøker står på egen hylle ved inngangen, men husk at du må ha riktig referansenummer (eks. 3/13) og det må registreres som utlån på automaten som vanlig.

Med tjenesten Princh kan du skrive ut på egen hånd fra din egen mobil eller laptop

Kontrakt for meråpent bibliotek

Følgende er kontrakten du har signert ved aktivering av Meråpent:

Velkommen som bruker av Haugesund folkebibliotek sitt meråpne tilbud! Denne kontrakten gir deg som er over 15 år tilgang til biblioteket fra kl. 07.00 om morgenen til kl. 23.00 om kvelden. Ordningen gjelder i prinsippet alle dager hele året, men unntaksvis kan den være stengt på grunn av arrangement. Når du har signert denne kontrakten og lånekortet ditt er blitt oppgradert, har du tilgang til det utvidede bibliotektilbudet.

Du kommer inn på meråpent bibliotek ved å skanne bibliotekkortet ditt og taste din personlige PIN-kode i kodeleseren ved inngangen. Når du låser deg inn, er det kun du og ingen andre, som kan gå inn. Unntaket er foreldre og foresatte som kan ta med seg barn under 15 år. For låners egen sikkerhet og som beskyttelse av bibliotekets inventar og utstyr, er biblioteket videoovervåket i meråpen tid. All bevegelse i lokalet filmes, og lagres i 7 døgn før det slettes. Ved mistanke om problemer vil videoen bli kontrollert av vårt personale. Overvåkningsmateriale vil også bli overlevert politiet ved en eventuell anmeldelse som følge av hærverk, tyveri eller lignende. Låner vil bli stilt økonomisk ansvarlig for eventuelle ødeleggelser.

Ved å oppgradere bibliotekkortet til adgangskort er det noen enkle regler du forplikter deg til å overholde:

• Kortet er personlig og skal kun brukes av deg.

• Du kan ikke slippe inn andre sammen med deg, bortsett fra barn du er ansvarlig for som foresatt. For barnas trygghet kan de ikke etterlates alene i Meråpent tid.

• Vis hensyn til andre bibliotekbrukere og ta vare på samlinger og inventar.

• Hold ro og orden.

• Rydd opp etter deg før du forlater biblioteket.

• Gjør deg kjent med brannrutinen ved avdelingen du benytter i Meråpent tid. Lokalene må forlates ved brannalarm.

• Overhold til enhver tid gjeldende lånereglement.

Brudd på disse reglene kan få økonomiske konsekvenser og følger for din mulighet til å benytte meråpent bibliotek. Hærverk vil bli politianmeldt.

Haugesund kommune
Ansvarlig redaktør: Siri O. Vikse
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagramBesøk oss på youtube
Bygget med Libry Content