Litteratur og fortelling

Bokstart og Lesekalenderen

Språk fra første stund – Les for barna i livet ditt!

En lesestund er hyggelig for både barn og voksne. Det fører til nærhet og tilknytning, og i tillegg blir barnet bedre til å både lytte og uttrykke seg
og utvikler et godt ordforråd.

Bokstart- prosjektet ønsker å motivere deg som voksen til å gripe boka og lese, rime, synge og prate med barna du har i livet ditt. Forskning viser at du som voksen spiller en viktig rolle for barnas språk- og identitetsutvikling. Barn som blir lest for får hjelp til sette ord på egne tanker, opplevelser og følelser. I tillegg utvikler barnet empati og medfølelse.

Ved å legge til rette for leselyst hjemme, vil du også styrke barnas lese- og skriveferdigheter. Det vil de ha nytte og glede av hele livet.

I Haugesund er Bokstart et samarbeid mellom folkebiblioteket og helsestasjonen, og vi har fått støtte fra Sparebankstiftelsen SR-bank.

Hvordan virker Bokstart i Haugesund?

På 8-måneders kontroll på helsestasjonen vil du motta en Bokstart brosjyre og et gavebrev. Ta med deg gavebrevet til biblioteket og du vil motta boken «Revungen». Det er en fin bok, uten tekst, som gjør at den kan brukes på alle språk.

Den voksne bruker bildene som utgangspung for samtale om forskjellige hverdagssituasjoner.

På toårsårskontroll på helsestasjonen mottar du et nytt gavebrev, med gode lesetips.

Ta det med deg til biblioteket og motta en ny bok til barnet ditt.

Lesekalenderen

På fireårskontroll på helsestasjonen vil dere motta Lesekalenderen.

Lesekalenderen har 21 luker og bak hver luke er det en liten tekst til deg og til barnet.

Her finner dere boktips og ideer til å gjøre lesingen til en god og fin opplevelse for både voksne og barn.

Vi håper Lesekalenderen vil gi leselyst og inspirasjon til å lese sammen!

Informasjonsvideo