Samlingen vår

Frøbibliotek

Lån og lever frø på biblioteket!

Vi har satset på kortreiste frø, tilpasset vårt klima. Frøbiblioteket er en del av vår satsing på bærekraft, og bærekraftbiblioteket til FN. Frøbiblioteket utvikles i samarbeid med Hagelaget i Haugesund.

Hvordan virker det?

Når høsten nærmer seg er det tid for å tenke på å samle inn frø.

Du kan ta frø av alt du hentet på frøbiblioteket i vår, og gjerne andre blomster og planter du har i hagen, på balkongen eller andre steder.

Her har vi samlet noen linker til sider med mer informasjon om det å sanke frø:

Du kan også låne bøker om frø på biblioteket:

Hvordan bruke frøbiblioteket

1. Du låner frø på våren, og sår dem hjemme, på skolen, i barnehagen eller der du vil.
2. Du forsøker å høste frø fra plantene du dyrket, og leverer dem tilbake til biblioteket slik at andre kan låne dem året etter.

Ordningen er basert på tillit og er selvsagt gratis. Det er ikke mulig å reservere frø og vi ber om at dere ikke tar mer enn 2 poser av hver art, det skal være nok til alle 🙂

Hvorfor er frøbiblioteket et viktig tilbud?

Vi ønsker å bidra til at flere får kunnskap om hvordan man høster frø. Dette er viktig for å ta vare på og benytte oss av de ressursene vi har rundt oss, og for å sikre at denne viktige kunnskapen ikke forsvinner. Alle kan så et frø, du trenger ikke ha stor hage eller kunnskap om planter for å prøve deg. Ønsker du å lære mer har vi en fyldig samling med hagebøker du kan låne på biblioteket.