Samlingen vår

Skolebibliotek

Haugesund folkebibliotek bistår til å heve kvaliteten på skolebibliotekene i Haugesund

Foto: Mustafa Gurlek

Skolebibliotek er et satsingsområde for Haugesund kommune og arbeidet med å heve kvaliteten på kommunenes 12 skolebibliotek er i gang. Kommunen har en skolebibliotekplan som viser hvilken kvalitet skolebibliotekene skal ha og hvordan de skal brukes i undervisningen. Et viktig prinsipp for satsingen er å bidra til utjevning av sosiale forskjeller gjennom en god pedagogisk bruk av skolebiblioteket.

Skolebibliotekene er underordnet folkebibliotekets system, og elevene i Haugesundskolen blir automatisk lånere når de starter på skolen. De får lånekortet sitt ved første skolebesøk på folkebiblioteket.

På folkebiblioteket jobber Kari Helgeland som skolebibliotekkoordinator. Hun bistår skolene med råd og veiledning, praktisk hjelp og som holder jevnlige nettverksmøter for skolebibliotekarene.

Les Skolebibliotekplanen for Haugesund