Antroposofisk selskap: "Parsifal" for ungdom og voksne

Litteratur og fortelling
Ungdom
Voksne

Et middelalder-sagn for det moderne menneske.

Arrangementet krever billett

tir 20. februar

Haugesund folkebibliotek - Fagavdelingen 2. etg.

Antroposofisk selskap

Billetter

100.- (gratis for ungdom). Kjøpes i døren.

Historien om Parsifal og hans søken etter den hellige Gral, er et sagn med dype røtter i Europeisk kultur. Historien er som et bilde på det moderne mennesket som har mistet sin Gud, leter etter livets mening og søker å «finne seg selv». Parsifal-sagnet var et av middelalderens mest populære. Wolfram von Eschenbach skrev ned tradisjonen i et omfattende epos i første del av 1200-tallet, og det som handlet om Parsifals eventyr og bedrifter, ble tidlig oversatt til norrønt. Det er mange versjoner av historien gjennom de siste 1000 år, fra Chretien de Troyes til Wagners opera. Denne kvelden vil Wolframs fremstilling av Parsifalhistorien være hovedkilden til fortellingen som blir formidlet i fortettet form i løpet av en drøy kveldstime.

Lilleberta Sandved har studert historie, nordisk og litteratur som hun har undervist i gjennom et helt yrkesliv i Steinerskolen. Hun har formidlet Parsifalsagnet både til voksne og til 17-åringer i 2.videregående i en årrekke.

Relatert litteratur