Åpen lesesirkel: 1984

Lesesirkel
Ungdom
Voksne

Det er stor interesse for klassikeren 1984 om dagen, og her er det mye å snakke om!

Gratis - ingen påmelding

torsdag, 14. november

Haugesund folkebibliotek - Kafeen på biblioteket

Legg til i kalender

Velkommen til Åpen lesesirkel!

En åpen, uforpliktende lesesirkel uten påmelding.

I november leser vi klassikeren "1984" av George Orwell, som er kanskje ekstra populær om dagen takket være NRKs nye podkastserie "Leseklubben". Har du også blitt revet med? Da må du gjerne komme på Åpen lesesirkel og dele dine tanker om hvordan denne boken fortsatt er så dagsaktuell i 2024. Programansvarlig Andreas ønsker deg velkommen til lesesirkel denne gangen.

Om boken:

Få av etterkrigstidens bøker har øvd større innflytelse enn George Orwells 1984, som utkom i 1949. Det er en djerv framtidsfabel som sikter inn på å avsløre totalitære systemer, og er slik sett en forsvarstale for individets rett - og dermed minst like aktuell i dag selv om det magiske årstallet for lengst er passert.

Handlingen er lagt til et mørkt og dystert bysamfunn, en framtidsvisjon av London, hvor Store Bror alltid ser deg og Tankepolitiet leser innbyggernes tanker.

Hva er Åpen lesesirkel?

Vi setter opp lesesirkler god tid i forveien. Du velger selv hvilke bøker du ønsker å lese og hvilke ganger du ønsker å møte. Lesesirkelen arrangeres av frivillige samtaleledere. Velkommen til en likestilt samtale om leseopplevelsen din!

Åpen lesesirkel setter opp én bok i måneden, oversikt finner du i arrangementskalenderen, månedsprogram og facebook.

Hva er en lesesirkel?

En lesesirkel eller bokklubb er en gruppe lesere som bestemmer seg for å lese samme bok, og snakke om det etterpå. Det kan være en berikende erfaring å utveksle synspunkter og ideer på den måten, ofte like spennende som selve lesningen av boka. I en lesesirkel kan man diskutere ulike aspekter ved boka og leseopplevelsen: tematikk, karakterene, plottet eller stilen.

Relatert litteratur