Samtale, debatt og foredrag

Øyo-biblioteket: Hva er god arkitektonisk kvalitet?

Panelsamtale om Kronå - Møllervegen 28

Arrangementet krever billett

ons 1. november 2023

Haugesund folkebibliotek - Rabinowits-salen

Øyo-biblioteket ; Rogaland BoBy
Kjøp billett

Hva er god arkitektonisk kvalitet og hvem skal gi oss det?

I flere byer enn Haugesund står vi midt i en arkitekturdebatt med stedsforståelse, miljø, stil og arkitektonisk kvalitet som hovedtema. Selv om det skal ligge strenge kvalitetskrav til grunn for det som bygges – har frustrasjon over våre bygde omgivelser ført til en generell oppvåkning blant folk, hvor bygninger og byens form diskuteres.

Men hvem er det egentlig som legger premissene for hva som er god arkitektonisk kvalitet? Er det sosiale medier, arkitekturopprøret, arkitektene, politikerne, utbyggerne eller kommunen?

Forslaget til detaljregulering for Møllervegen 28, bedre kjent som Kronå, har skapt et sjeldent stort engasjement blant befolkningen. Reaksjonene fra både lekfolk og fagfolk trekker frem at det foreslåtte prosjektet er for stort, for høyt, dårlig tilpasset sine omgivelser og at det mangler arkitektonisk kvalitet, vilje og ambisjon.

Riksantikvaren har derimot gitt forslaget sin velsignelse, etter at han fikk forhandlet inn saltak og rød tre-kledning, men det er altså byen som fortsatt bestemmer om de vil ha det som ligger på bordet. En langdryg prosess er selvsagt frustrerende, men kanskje samtidig betegnende for verdien av prosjektet.

Denne kvelden vil vi derfor sette av til å diskutere Hva er god arkitektonisk kvalitet og hvem skal gi oss det?

Ida Winge Andersen vil holde et åpningsforedrag om tema før kveldes gjester deltar i en panelsamtale.

Deltakere: Ida Winge Andersen – Juryleder for Europan 17, til daglig jobber hun som daglig leder i arkitektkontoret Built. Hun har tidligere ledet arkitektkontoret Rebuilding og jobbet før det ti år hos Ghilardi+Hellsten.

Roald Bø – Jobber som arkitekt hos Holon arkitekter.

Camilla Hovland – Jobber i dag som Byutviklingssjef( EBY) i Haugesund. Tidligere har hun jobbet som arkitekt i NSW, som plansjef i Haugesund kommune og som avdelingsleder i Norconsult.

Kvelden arrangeres i samarbeid med Rogaland BoBy.

Inngang kr. 130.- (TicketCo)