Til tjenester og tilbud

Kurs og læring

Ny i Norge

Er du ny i Norge og vil lære norsk? Vil du lese bøker på eget språk? Vi kan hjelpe med begge deler.

På biblioteket har vi språkkafe for alle som vil lære å snakke norsk.

Biblioteket tilbyr ulike tjenester til deg som vil lære norsk, treffe andre og lese bøker på ditt eget morsmål.
Her har du en oversikt over vårt tilbud og andre nyttige tips.

Gratis bibliotekkort for alle

Du kan låne lærebøker i norsk og lettleste bøker på biblioteket.
boksøk.no finner du tips til lettleste bøker på norsk.

Bøker på mange språk

Biblioteket har bøker på mange språk for barn og voksne. Finner du ikke bøker på ditt språk kan vi hjelpe deg å bestille. Se hva du kan bestille fra Det flerspråklige bibliotek

E-bøker og lydbøker hos verdensbiblioteket

Eventyr, sanger og spill på forskjellige språk på lesekroken
(Passord: haugbib).

Datahjelp

Det er gratis å bruke trådløst internett på biblioteket.
(Haugesund kommune gjest) Det er også gratis å låne PC.

Utskrift, kopi og skanning
Trenger du å skrive ut eller skanne noe? Du bruker tjenesten Princh til utskrift. Vi hjelper deg med kopi/skanning i betjent åpningstid. Utskrifter og kopier koster 4 kroner per side.

Digitale tilbud

Filmoteket - bruk lånekortet ditt til å se film!

Du kan bruke bibliotekkortet ditt til å låne filmer fra Filmoteket. Last ned appen Filmoteket eller gå inn på filmoteket.no.

PressReader - Les aviser og tidsskrifter på over 60 forskjellige språk på mobil, nettbrett eller PC.

Du har automatisk tilgang når du er koblet til bibliotekets trådløse nett.

Tilgang hjemmefra:
Logg inn på "Min side" på bibliotekets nettside og velg "Digitalt bibliotek" eller bruk Bibliofil-appen, der du velger "Digitale tjenester".

Lån e-bøker og lydbøker med BookBites

Med denne appen kan du enkelt låne e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket.

Last ned appen til mobilen eller nettbrettet ditt i Google Play eller App Store. Opprett en bruker ved å følge instruksene i appen.

Språkkafé

Lærer du norsk og ønsker å snakke med andre? På språkkaféen øver vi på norsk med samtale, spill og aktiviteter. Tilbudet er gratis, og du trenger ikke å melde deg på. Vi sitter i fagavdelingen i 2. etasje. Hver onsdag kl. 17. Velkommen!

Nyttige nettsteder:

LEXIN ordbok på nett - inneholder norske ord og uttrykk som er nyttige å kunne når man bor i Norge

Duolingo språkkurs - lær norsk med engelsk som støttespråk. Duolingo kan også lastes ned som app til telefonen.

Visnakker - muntlig språktrening på nett.

Klar tale - lettlest nyhetsavis

Ny i Norge på NRK – lokale og nasjonale nyheter på arabisk, dari, kurdisk, somalisk og tigrinja.

Ny i Norge - informasjon fra offentlige myndigheter som kan hjelpe deg i din nye hverdag i Norge.

Haugesund kommune
Ansvarlig redaktør: Siri O. Vikse
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagramBesøk oss på youtube
Bygget med Libry Content